Att använda profilreklam är ett av de bästa sätten att marknadsföra sig på, profilprodukter fungerar helt enkelt alltid. Profilprodukter kan se ut på lite olika sätt men det vanligaste är att man trycker upp företagets logo på en produkt. Enligt en studie tycker mer än hälften av alla svenskar om att ta emot profilprodukter, att jämföra med till exempel tv-reklam som väldigt få säger sig uppskatta. De som har tagit emot en profilprodukt använder den dessutom ofta dagligen.
Profilreklam på mässor
När allt fler svenskar tillbringar en allt större del av sitt liv online är det lätt hänt att man glömmer bort hur viktigt mötet mellan människor är när man jobbar med marknadsföring. Att gå ut och möta människor och prata direkt med dem om sina produkter och tjänster kan också vara effektiv marknadsföring. Ett sätt att få till flera mänskliga möten är att ställa upp på olika mässor. Det är viktigt att ni väljer en mässa där er målgrupp kan tänkas finnas. För att sticka ut lite så är det perfekt att använda profilprodukter. Man kan till exempel bjuda på godis eller choklad med er logo upptryckt på förpackningen. Eller så kan man dela ut ballonger och försöka hålla kvar besökarna genom en tävling eller någon lek. Tävlingar brukar vara populära eftersom man då även får en anledning att be om deltagarnas email-adresser.
Vilket budskap bör profilprodukter ha?
Det vanligaste är att man trycker upp ett företags logotyp på en produkt, men det är inget måste. Man kan till exempel trycka upp en slogan eller något annat budskap eller varför inte bägge och. Profilprodukter kan delas ut till kunder, affärsbekanta eller anställda. Syftet är alltid att kommunicera ett visst budskap, därför ska man välja själva profilprodukten och budskapet med omsorg. Det kan röra sig om allt från vilken typ av profilprodukt man väljer, vilket material den är tillverkad i, färger, design och vilket budskap man väljer att trycka upp.
Hur kan man beskriva profilprodukter?
Profilprodukter är en presentartikel som är märkt med ett budskap. Det är en produkt som mottagaren använder dagligen och som man sätter värde på. Det är en produkt som alltid förknippas med positiva värden. Det kan vara en liten presentartikel som ett företag delar ut inför högtider eller andra tillfällen till både sin egen personal och sina kunder. Drivkrafterna bakom profilprodukter handlar alltid om att ge bort någonting som mottagaren faktiskt kan få användning av och som inte ligger i en låda och glöms bort.